Obsah výcviku systemické koučování II
1. modul – 2 dny
- Rozlišení jednotlivých směrů
- Cíle na výcvik
- Hamburská škola – nalézání nových rozlišení, podněcování změn reflektováním dilematu, domlouvání zakázky, intervence – Kurt Ludewig
- SFBT (Solution Focused Brief Therapy) – Na řešení orientovaný přístup – konstruování budoucnosti, v níž problém není přítomen, formulování představy cíle a postupných kroků – Steve de Shazer a Insoo Kim Berg.
- Narativní přístup – spolutvorba příběhů, kouč je aktivní editor příběhů partnera; externalizace – oddělení problému od osoby
- Challenging coaching (FACTS) – když chcete dosáhnout odvážných cílů a řešit obtížné situace, nestačí jen podporovat. Je potřeba vyzývat, provokovat, dávat zpětnou vazbu, nastavovat zrcadlo, propojovat na širší realitu. Přístup Johna Blackeyho a Iana Day je odpovědí na výzvy, kterým čelí firmy ve 21. století. Ve firemním (executive) koučování hledáme rovnováhu mezi podporou a direktivou (užitečný pohyb na hraně). Odklání se od tradičního koučování s „já, já, já“ přístupem k systémovému přístupu – zaměření nejen na potřeby jedince, ale i potřeby organizace a společnosti.
- Práce s ukázkami rozhovorů z jednotlivých škol
- Rizika tradičního koučování
- Matrix podpory a výzvy
2. modul – 2 dny
- SFBT (Solution Focused Brief Therapy) – Na řešení orientovaný přístup
- Principy a rámce (připojování k partnerovi, rozvíjení řešení, tanec okolo problému)
- Reflektování
- Stavy mysli kouče
- Typy spolupráce – návštěva, stížnost, zakázka a co s nimi
- Reflektující tým, co reflektovat
- Připojení k partnerovi
- Small talk, postoj nevědění, klientův jazyk
- Parafrázování, shrnování, opakování
- Neverbální projevy
- Rozvíjení řešení
- Cíl/sen, předzvěsti řešení, drobné známky zlepšení
- Varianty otázky na zázrak
- Oceňování
- Naděje a důvěra ve změnu
- Experimenty jako součást závěrečné intervence
- Tanec okolo problému
- Výjimky, situace před problémem, mimo problém, zvládání, udržování
3. modul – 2 dny
- Challenging coaching – FACTS model:
- Feedback – dokáže kouč poskytnout odvážnou zpětnou vazbu, která informuje a inspiruje? Dokáže vyvážit ocenění, pochvalu a uznání za posuny upřímnou zpětnou vazbou ohledně nezdarů a chyb?
- Accountability – dokáže kouč vést koučované k odpovědnosti za jejich závazky bez obviňování nebo studu? Propojuje osobní závazky s hodnotami, strategií organizace, společnosti?
- Zasazení obou pilířů do matrix podpory a výzvy
- Použití v rozhovorech
4. modul – 2 dny
- Challenging coaching – FACTS model pokračování:
- Courageous goals – dokáže kouč využívat kromě racionálních modelů pro stanovování cílů (např. SMART) i modely, které více zapojují pravou hemisféru a přinášejí odvahu, nadšení, inspiraci a transformaci?
- Tension – jak nakládat s napětím? Kdy je konstruktivní? Jak kalibrovat a dynamicky přizpůsobovat napětí v konverzaci, abychom dosáhli špičkového výsledku a neriskovali vyhoření nebo poškození vztahu?
- System thinking – dokáže kouč vnímat širší obraz (etika, diverzita, prostředí) a zároveň směřovat k výsledku? Jak systemické myšlení pomáhá kouči být agentem pozitivní změny v organizaci, společnosti? Jaká je role intuice, když kouč intervenuje, aby dosáhl změny v širším kontextu?
- Zasazení zbývajících tří pilířů do matrix podpory a výzvy
- Použití v rozhovorech
5. modul – 2 dny
- Týmové koučování – kdy ano, kdy ne, principy, formy
- Pravidla pro práci se skupinou
- Kontraktování (objednávky zadavatele) v práci se skupinou
- Proces týmového koučování
- Skupinová dynamika
6. modul – 2 dny
- Týmové koučování dokončení – techniky pro práci se skupinami a týmy
- Obtížní členové v týmu
- Supervize a zkouška, silné stránky každého kouče, doporučení pro další práci