Desatero odolnosti pro přežití obtížných situací

Taky už vás současná situace nebaví? Vše se pořád mění, zpřísňuje, vyhrožuje se, pak zase slibuje. Není divu, že se cítíme naštvaní, frustrovaní, bezmocní, prostě nic moc. Co s takovou situací?

My lidé máme rádi příběhy. Přinášejí nám povzbuzení a inspiraci. Jeden inspirativní s přesahem pro dnešek je příběh Jamese Stockdalea. Stockdale byl námořní důstojník a kandidát na viceprezidenta. Během války ve Vietnamu sloužil jako vysoký důstojník a více než sedm let byl držen jako válečný zajatec, byl opakovaně mučen, neustále trpěl a neměl žádný důvod věřit, že to přežije.

Nakonec přežil díky tomu, že vyvážil dvě zásadní charakteristiky. Realismus a optimismus. Dokázal čelit realitě a rozhodl se, že i když nemůže změnit svoji situaci, může ovlivnit, jak na ni bude reagovat.

Věděl, že potřebuje víru v to, že to přežije, ale jenom samotná víra by nestačila. V rozhovorech uváděl, kdo zajetí nezvládl. „Byli to optimisté. Ti, kteří vždy říkali: ‚Do Vánoc budeme venku.‘ Vánoce přišly a odešly. A pak další Vánoce. A optimisté zemřeli na zlomené srdce.“

James Stocdale věřil, že zajetí přežije a že se tato zkušenost stane určující událostí jeho života. Zároveň se nikdy nevzdal a místo toho se snažil změnit, co mohl, aby pomohl ostatním vězňům přežít – vytvořil systém komunikace, podpory, zpráv rodinám.

V čem je přesah do naší doby:

OPTIMISMUS a REALISMUS RUKU V RUCE

  • Udržujme si víru, že zvítězíme – bez ohledu na to, jak je to mezitím obtížné.
  • A SOUČASNĚ pojďme čelit realitě této situace, jakkoli brutální a náročná je. Podporujme svoji odolnost a krok po kroku si připravme plán pro sebe, svou rodinu, firmu, jak přežít a přeměnit tuto situaci v příležitost.

Inspiraci můžete najít v Desateru odolnosti pro přežití náročných situací. Jak nám ukázal již Viktor Frankl, nejsou to životní obtíže a překážky, co nás zabíjí, ale to, jak na ně reagujeme. Proto přináším 10 námětů, jak si zvýšit odolnost a vypořádat se s obtížnými situacemi:

1. Najděte si svůj vlastní způsob, jak být prospěšný ostatním, a pokud to již děláte, pochvalte se za to a považujte si sami sebe! Pomoc druhým je něco, co zvyšuje náš pocit spokojenosti a štěstí. Jde i o maličkosti: úsměv, milé slovo, online setkání s někým osamělým, příspěvek do místní potravinové banky.

2. Sdílejte pozitivní a povznášející příběhy, které během této doby uslyšíte. Jsme obklopeni negativními zprávami, což v nás vzbuzuje pocit, že je vše špatně.

3. Vytvořte si zdravou a podporující rutinu. Když se cítíme bezmocní nebo bezradní (stejně jako mnozí z nás v tuto chvíli), to nejsnazší, co můžeme udělat, je vytvořit si rutinu nebo rozvrh. Rutina nám může poskytnout kotvu a větší pocit kontroly nad našimi životy. Zvlášť máte-li děti, vytvoření rutiny je důležité, aby jim dodalo smysl pro čas a normálnost. Když jsme v nejistotě, potřebujeme dostat do života trochu předvídatelnosti, abychom získali opět moc nad svým vlastním životem.

4. Přidejte „A” ke stěžování! Občas si každý potřebujeme postěžovat a zanadávat. Klidně to udělejte a pak jednoduše za vaše stěžování přidejte „A“ a řekněte také něco pozitivního nebo nadějného. Např.: Už mě to štve, že nemůžu jít do restaurace, A zkusím nový recept na naložení masa, až to bude za námi, uděláme pořádnou grilovačku. (učím se míchat koktejly, pošlu pohledy s vtipy známým, vyrábím fotoknihu z dovolené, …).

5. Buďte k sobě laskaví a hezky se o sebe starejte. Péče o sebe podpoří vaši odolnost.

6. Buďte laskaví k druhým – nikdy nevíme, jak moc je někdo jiný vystresovaný nebo vystrašený nebo čím prochází.

7. Zaměřte se na své silné stránky A ZLEHKA během této doby berte na vědomí své nedokonalosti. Najděte způsoby, jak využít své silné stránky, a pamatujte, že uvědomění si vašich nedostatků vám umožní lépe se o sebe starat, například tak, že budete hledat jiné cesty, jak dělat věci, nebo být sami k sobě laskaví.

8. Přiznejte si nejistotu toho všeho a přijměte ji. Nesnažte se kontrolovat, co se děje. Když budete vzdorovat realitě, způsobí vám to jen víc trápení.

9. Tato situace určuje životy všechny lidi. ALE. Každý z nás bude mít z této doby své vlastní jedinečné zkušenosti a poučení. Pokud zjistíte, že jste uvízli v negativitě, zkuste si představit a zaměřit se na: „Jaké příležitosti by tato doba mohla přinést – pro vás a planetu?“

10. A v neposlední řadě zachovejte svou víru v „konec příběhu“ a pamatujte, že jsme v tom všichni společně!

 

Článek byl převzat z webu hrnews.cz.

Aktuální akce

 

Výcvik systemické koučování I
Začínáme 11.10.2024

Manažerská triáda:
Začínáme: 29.04.2024 a 25.9.2024

Mental Fitness:
Sabotéři: 5.11.2024
Mudrc/Vědma: 3.12.2024

Řízení změny
11.6.2024 nebo 10.12.2024

Webinář Jak podpořit výkon a spolupráci týmu
10.9.2024 nebo 9.11.2024

Neurovědy pro praxi aneb Jak nejít proti zákonitostem mysli

Na tomto odkazu najdete můj článek, který byl publikován v dubnovém vydání časopisu Firemní vzdělávání. Celé dubnové vydání časopisu Firemní vzdělávání si můžete prohlédnout zde.   (pokud se vám odkazy neotevřou v novém okně, tak došlo ke stažení pdf souborů na...

Kategorie

E-book: Chcete vědět, jak motivovat sebe a ostatní?

Přihlaste se k odběru Tipů a Triků z oblasti seberozvoje a koučování a jako poděkování od nás získáte e-book zdarma: „Jak motivovat sebe a svůj tým“ aneb „9 způsobů, jak zvýšit motivaci a energii“.

Tunelové vidění i návrat ke starým zlozvykům - nejen za to mohou naši osobní Sabotéři v hlavě

o Pavla Pavlíková